Logopeda
– zawód medyczny, zajmujący się badaniami w zakresie diagnozy stanu
rozwoju mowy i terapii zaburzeń komunikacji człowieka na różnych etapach
rozwoju.
Terapia logopedyczna zajmuje się kształtowaniem prawidłowej mowy, czyli
dbaniem o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym,
gramatycznym i leksykalnym, a także doskonalenie mowy już ukształtowanej,
nauczanie mowy i usuwanie wad mowy. Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia
oddechowe, usprawnianie narządów artykulacyjnych, ćwiczenia słuchowe,
głównie oparte na usprawnianiu słuchu fonemowego, ćwiczenia prawidłowej
artykulacji.
Diagnoza logopedyczna to określony sposób postępowania badawczego, którego
celem jest potwierdzenie bądź wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych
oraz przewidywanie ich tendencji rozwojowych na podstawie objawów.
Prawidłowo postawiona diagnoza stanowi podstawę do opracowania odpowiedniego
programu terapii logopedycznej.
Diagnoza logopedyczna obejmuje:
- badanie funkcji oddychania,
- badanie sprawności narządów artykulacyjnych,
- orientacyjne badanie słuchu i pamięci słuchowej,
- badanie słuchu fonemowego,
- badanie lateralizacji,
- sprawdzenie nadawania i rozumienia mowy,
- badanie wymowy pod względem poprawności artykulacyjnym
DROGI RODZICU zanim udasz się do logopedy przeczytaj ten artykuł i
sprawdź czy:
- w przypadku, gdy dziecko stale oddycha przez usta i ma niedrożne górne
drogi oddechowe (zatkany nos, katar, stale rozchylone usta) udaj się do
laryngologa i zasięgnij porady alergologa.
- w przypadku, gdy masz wątpliwości, czy dziecko słyszy i rozumie kierowane
do niego komunikaty, a jego wymowa różni się od ogólnie przyjętych norm
rozwojowych (dziecko zniekształca głoski, niektóre głoski opuszcza lub
zamienia innymi, jego mowa brzmi „nosowo”) udaj się do laryngologa i zbadaj
słuch dziecka.
- w przypadku, gdy dziecko ma nieprawidłowy zgryz lub jakiekolwiek inne
kłopoty z uzębieniem udaj się do dentysty, a następnie do ortodonty.
- w przypadku, gdy dziecko ma trudności z konkretnym ułożeniem narządów
artykulacyjnych (nie potrafi naśladować przedstawionego ułożenia warg,
języka lub policzków) i mimo ćwiczeń nie następuje poprawa udaj się do
neurologa.
Co powinno zaniepokoić troskliwych rodziców i skierować ich do logopedy ?
- dziecko ma 6 miesięcy i nie wydaje niezamierzonych dźwięków – nie głuży
- dziecka ma 9 miesięcy i nie gaworzy (nie powtarza usłyszanych dźwięków i
nie „bawi się” wypowiadanymi przez siebie dźwiękami).
- dziecko ma 2 lata i:
- nie naśladuje dźwięków naturalnych (odgłosów przyrody, pojazdów,
przedmiotów),
- nie wypowiada świadomie słów: mama, tata, - nie próbuje powtarzać
wypowiedzi innych osób
- nie wypowiada samogłosek: a, o, u, i, y, e
- nie wypowiada spółgłosek: m, p, b, n, t, d, l
- dziecko ma 3 lata i:
- nie chce mówić
- nie mówi krótkimi zdaniami
- nie zadaje pytań
- nie wypowiada samogłosek - nie wypowiada spółgłosek
- dziecko ma 4 lata i nie wymawia prawidłowo głosek:
s, z, c, dz (zmiękcza je lub wymawia międzyzębowo)
- dziecko ma 5 lat i nie wymawia głosek: sz, ż, cz, dż oraz głoski „r”
- dziecko ma 6 lat i:
- nie wymawia prawidłowo głosek: sz, ż, cz, dż
- nie wymawia głoski: r
- nie potrafi powiedzieć jaką głoskę słychać na początku i na końcu wyrazu
- nie potrafi dokonać syntezy krótkiego wyrazu ( z wypowiedzianych
pojedynczo głosek – na przykład: k – o – t; d – a – ch nie potrafi złożyć
słowa) głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi:
- „b” wymawia jak „p”
- „d” wymawia jak „t”
- „g” wymawia jak „k”
- „w” wymawia jak „f”
- „z” wymawia jak „s”
- „ż” wymawia jak „sz”
zakłócona jest płynność wypowiedzi
RODZICU, nie bagatelizuj problemów z mową swojego dziecka! Nie słuchaj
gdy Ci mówią "wyrośnie"... Wczesna pomoc i interwencja logopedyczna jest
gwarancją prawidłowego rozwoju emocjonalno-społecznego i zwiększa szanse na
sukces szkolny.